Friday, June 17, 2011

suara sedap

Karoke atau sering dipanggil karok oleh kaki-kaki pengunjung tegar pusat-pusat karoke yang berlambakan di shopping mall mahupun di deretan rumah kedai. Apa yang mahu dicarutkan tentang kegiatan ini?. tiada apa, ada sesuatu yang aku rasa sedikit pelik. Nanti di akhir cerita aku beritahu apa benda yang sedikit pelik itu.

Entah kenapa beberapa kali juga aku bersama rakan-rakan aku di ipoh mengunjungi pusat karoke untuk mendendangkan dalam sebarang dua lagu kepada mereka-mereka yang sudi mendengar suara kami yang amat merdu ni. ironinya aku seorang yang tegar membangkang jika ex-gf aku mahu pergi berkaroke suatu masa dulu. Kalau dia ajak aku pun, I was like, ‘ arhh. What the hell ni. aku nak nyanyi lagu apa?’ dan akhirannya aku hanya berdiam di dalam bilik tu membiarkan dia sorang je mendendangkan lagu.

Berbalik kepada persoalan kenapa aku boleh pergi karoke bersama-sama rakan-rakan aku, aku sendiri tak punya jawapan. Mungkin kerana lagu-lagu rock jiwang lelah yang catchy tu membuatkan aku humming lagu-lagu mereka. Owh yang paling tak boleh blah pasal karoke ni ialah video clip diorang. Yang pasti ada seorang perempuan dalam video tu sedang berjalan perlahan sambil si penyanyi nya memakai shades hitam, lepas tu ahli band yang lain berbaris memainkan instrument masing-masing, yang guitaristnya dan bassist nya main gitar tanpa cucuk wire. Hebat, walaupun hanya video clip. Tapi agak-agak lah. Dah macam apa dah aku tengok. Kalau drummer nye, set diorang sumpah ganas. Macam techgrind. Ada snare satu, hit hat dan bass kaki je. Haih, video clip sumpah fail. Benci aku-,-

Okay, lagu-lagu band tangkap leleh ni kan kalian jangan kata tak tahu. Kalian Cuma tak tahu band apa dan tajuk lagu je sebenarnya. Jika sekali lagu tu berkumandang. Nanti tiba-tiba macam boleh tahu lagu tu tau. ‘owh, lagu ni lah’. Entah mana dengar la kan. Aku pun tak dapat mencari jawapan tentang itu. Aku tak membesar dengan lagu-lagu seperti tu. Exist bukanlah pilihan aku semasa darjah 5. So. Where the fuck we know all those songs?. Bukan semua tahu la kan. Ada yang jiwang giler leleh sampai kalau dengar rasa nak bunuh diri je. Bodoh punya lagu. Tapi macam tahu jugak la kan lagu-lagu tu.

Ok the best part is, or the weird is jika anak punk tahu wujudnya lagu mengintai dari tirai kamar nyanyian exist. Adakah mamat-mamat minah-minah di pusat karoke itu tahu tentang wujudnya lagu slowly fading fast-no use for a name?. or at least toxictoy punkrock jenama Malaysia. Tahukah mereka tentang sejarah muzik Malaysia mengikut kronologi tahun?. Ini bukan statement show off. Ini macam kepelikan yang aku katakana pada awal penceritaan tadi. Mengapa orang yang dengar heaven in her arms tahu tentang wujudnya group search ( bagi contoh band yang paling besar di Malaysia ) akan tetapi pendengar search tak pula mendengar heaven in her arms. Aku terfikir ada tidak sesiapa yang mahu membuka pusat karoke yang mempunyai list-list lagu untuk kita-kita aje! No malay leleh songs bagai. Boleh karoke lagu a day to remember, I set my friends on fire..etc. Bayang kan! Haha.

Aku tidak stick pada satu genre music, kau kata aku poser, aku kata kau bodoh! (yused,2011)


contoh vc karoke yg ada perempuan jalan-jalan. FAIL!

3 comments:

  1. bhaha. sumpah. aku same weh cam ko.! :P

    ReplyDelete
  2. dulu aku mcm kau la. tak layan karok la ape la. kau faham2 la bila aku da masuk kolej jururawat yg semuanya POMPUAN dan pandai pulak tu ngn aktiviti karok mngarok neh, so aku pn terjebak. dan honest aku ckp, ini salah satu aktiviti aku bila aku ngn dak2 kolej aku dan kadang2 aku tak sangka bf aku skg pun da pandai berkarok walaupun nyanyi mcm baca skrip :P


    part video clip tu plak, kadang2 nak nyanyi tu boleh la tersedak+tergelak tengok kan. so 90's. hahahah apa2 hal pn, aktiviti karok neh buat aku lepas tension je la dan bila ada DUIT. hehe :)

    ReplyDelete
  3. hahaha. tula kan. nurse dgn kitaorg sama je. karok je kerjanye. haih. see, sekali dgn akmal kau berkarok.

    sumpah, yg kawan2 aku dah gelak2 dah kat belakang time aku nyanyi. haih. hilang feel.hahaha

    ReplyDelete