Monday, April 25, 2011

McDonald, I'm fuckin lovin' it!



sepatutnya aku nak review brnwrck showcase yg berlangsung nya pada jumaat lepas, iaitu pada 22 April 2011. tapi entah macam mana aku aku rasa it's better aku tulis pasal ni. spread the knowledge la I guess. benda ni pun aku dapat idea semasa melepak bersama rakan-rakan ku di mcdonald bb selepas showcase brnwck hari itu. kitaorg dah takde tempat untuk bermalam jadi kitaorang decide lepak kat situ je sampai pagi esok.

semasa sedang lepak-lepak. datang lah pekerja kat situ mahu ambil fries kitaorang.
' eh jap lah, tak habis lagi tu'
'tapi kan fries ni tak elok dah nak makan', kata pekerja tersebut.
' kenapa pula?, elok je lagi tu ha ( sambil aku menyuap fries tersebut ).
' tak kau tengok fries ni, ada plastik tau dalam ni. tu sebab dia tahan lama, and know what. all the fastfood macam ni.'
' fuck hell?!. nah lah ambil. aku tak nak makan'

dan perbualan kitorang berlangsung agak lama, we talk about punks, life, working. blablabla..until he's blah.

dan aku terfikir untuk mencari sedikit sebanyak maklumat tentang mcdonald/fastfood ni. aku mula dengan youtubing and then googling. ok, aku takde baca buku. tapi aku yakin dengan resources yang aku jumpa. a lot of article I've read. so, here it is . antara apa yang dapat aku rumus kan :

kemusykilan tentang kandungan sebenar didalam fries mcdonald sudah sekian lama diragui oleh pakar-pakar pemakanan ni. di seluruh dunia. dan antara punca obesiti di amerika pun sebab rakyat diorang suka sangat makan fastfood.
apa yang ada dalam fastfood adalah fatm which is a lot of fat.

mcdonald's fries medium which is 114g contains the total fat is : 20g


apa yang lagi best tentang makanan mcdonald  ni, kalau kita tengok bahan-bahan dalam dia , kebanyakkan chemical. tu sebab kalau anda - anda semua simpan fries tu sebab nak makan esok. anda semua akan nampak fries tu masih lagi elok. dan sebenarnya, kalau anda simpan fries tu selama 4 bulan pun. fries tu maintain macam baru beli semalam je. sebab apa?. preservatives ke? NO. preservatives alone is not enough to make all the fungus not to come to the power full fries. apa yang diorang buat. campur dengan bahan-bahan lain lah.antaranya adalah calcium propionate. dan juga pengunaan citric acid yang BANYAK. 


dan benda ni bukan mcdonald je yang buat. semua fastfood lah. burger king , carl's jr. arr..banyak lagi. semua-semua ni bukan lah tempat untuk bagi anda semua makan sebenarnya. mereka adalah lebih kepada kilang makanan kimia.


ya aku tahu maklumat aku bagi ni tak cukup langsung untuk mengatakan keburukan makan fastfood . tak banyak yang aku beritahu. percayalah yang their food is not healthy at all. 


they do their propaganda, we fight with our propaganda too!


wtf?

1 comment: